شهید حاجی حسنی کارگر

یک سال از شهادت‌ محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در فاجعه منا گذشت و والدین این شهید روزهای سختی را سپری کردند اما در این یک سال، خانه آن‌ها حتی یک روز هم خالی از مهمان نبوده است. 

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تازه از دیدار رهبر معظم انقلاب برگشته و هنوز خسته راه بودند، اما با رویی باز مثل همیشه پذیرایمان در خانه نورانی و ساده‌شان شدند.

والدین محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، شهید قرآنی فاجعه منا هنوز هم بعد از گذشت یک سال داغدار فرزندشان هستند. هنوز هم بعد از یک سال اشک‌های این مادر، بر گونه می‌غلتد تا شاید آرامش درونش را به‌ همراه بیاورد. اما این حرارت و سوز را پایانی نیست، مگر عشق مادر به فرزند خاموش، فراموش و یا سرد می‌شود.

اینجا پدری است که در پشت چهره مردانه و پرغرورش، دنیایی از دلتنگی جای گرفته و حتی شاید مثل مادر نتواند با اشک‌هایش این غم را نشان و خودش را آرام کند، اما قامت خمیده‌اش گویای عمق مصیبت وارده شده بر اوست.

انتظاراتی داشتند و می‌گفتند آنگونه که باید به تلاوت‌های حاج‌محسن توجه نمی‌شود، از تلاش‌هایشان برای حک شدن کلمه شهید بر روی سنگ مزار فرزندشان گفتند و از اینکه رسانه ملی عنوان مرحوم را برای این شهید به کار نمی‌برد، گله‌مند بودند.

از آن‌ها می‌خواهیم تا از یک سال نبود حاج‌محسن برایمان بگویند، از اینکه چه گذشت بر آنان و در این مدت با بغض‌ها و دلتنگی‌ها چه کردند. خواستیم تا از تنهایی‌شان در این یک سال بگویند. اما گویی نیازی به گفتن نبود، به وضوح سختی سپری کردن این یک سال بر چهره‌شان خودنمایی می‌کرد.

ساعتی را با پدر و مادر محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، شهید منا همراه شدیم و همچون ماه‌های گذشته، تماس‌ها و دیدارهای مکرر حتی در زمان مصاحبه نیز ادامه داشت و این پدر و مادر با حوصله و صبر با آن‌ها صحبت کرده، برایشان دعا می‌کردند و جویای حالشان می‌شدند.

به گفته والدین حاج‌محسن، گویا پاسخ به این تماس‌ها کار هر روزشان است تا حتی با یک احوالپرسی ساده و دعا برای مخاطب آن طرف خط تلفن، روزها و ساعات‌های پرامید و خدایی را برایشان مسئلت کنند. البته مهمان هم زیاد به این خانه رفت و آمد می‌کند تا دیداری داشته باشند با پدر و مادری که یک سال در فراق نخبه‌ای قرآنی رنج کشیده‌اند و تسلایی باشند بر دل پردردشان.

صحبت را با مادر این شهید قرآنی آغاز می‌کنیم. او که این یک سال به اندازه صد سال برایش گذشته است و هنگام مصاحبه نیز می‌توانی این سختی را بفهمی، وقتی که صحبت‌هایش با بغض همراه می‌شود.

ملیحه خراسانی، مادر شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در مدت یکسالی که از شهید شدن حاج‌محسن می‌گذرد، تا به حال یک روز بی‌مهمان نبوده‌ام، افزود: نمی‌دانم حاج‌محسن چه معامله‌ای با خدا کرد که از گوشه و کنار دنیا هر روز به عشق فرزندم، میهمان به خانه ما می‌آید.

ادامه مطلب :

 حضور مهمانانی از سراسر کشور و حتی دنیا

وی ادامه داد: خداوند می‌دانست که من چقدر وابسته به محسن هستم و برای همین مرا با مهمانان حاج‌محسن مشغول کرده است. البته حضور این مهمانان را از توجه حاج‌محسن هم می‌دانم و به نظرم این‌ها را خود فرزندم دعوت می‌کند.مادر شهید حاجی‌حسنی‌ گفت: همیشه می‌گویم «احسنت و بارک‌الله به تو محسن من، که با این سن کم، توشه چند ساله با خودت برداشتی و در جوانی به خاطر توجه به خواست الهی به این جایگاه رسیدی، عالم‌گیر شدی و همگان تو را می‌شناسند. من به تو غبطه می‌خورم».

وی با اشاره به اینکه فرزندم مایه افتخار همه است، ابراز کرد: حاج‌محسن شخصیت بزرگی داشت، پاکیزه و طاهر بود به گونه‌ای که همه اطرافیان و آشنایان این موضوع را تأیید می‌کنند.

خراسانی اظهار کرد: حاج‌محسن سفرهای زیادی می‌رفت و هیچ‌وقت مطرح نمی‌کرد که با چه کسانی همراه است، اما حالا متوجه شدم که با بزرگان بسیاری در ارتباط بوده است. همیشه در جواب به این سؤالم، که «مادر کجا بودی؟» می‌گفت «جای خاصی نبودم، هیچ جا خونه خودمان و هیچ سفره‌ای سفره مادر نمیشه».

وی بیان کرد: حاج‌محسن همیشه می‌گفت: «مادر زمان کمی دارم و فرصتم اندک است»، الان من از او درس گرفتم و می‌گویم مادر برایم دعا کن که وقتم کم است تا بتوانم راه تو را ادامه دهم و با شناساندن تو به جوانان باعث رشد حاج‌محسن‌های دیگر شوم.

مادر شهید حاجی‌حسنی ضمن ابراز تأسف برای برخی از مادرهایی که امروزه صاحب فرزند می‌شوند اما برای کودکان خود وقت نگذاشته و راه خود را گم کرده‌اند، اینگونه توصیه کرد: زندگی مشترک و تربیت فرزند خودتان را به شوخی نگیرید چرا که زندگی شوخی بردار نیست.

وی با بیان اینکه همیشه دوست داشتم فرزندانم در اجتماع و همراه قرآن باشند و الحمدلله به آرزوی دلم رسیدم، عنوان کرد: شهادت فرزندم خیلی برایم آزاردهنده است؛ این یکسالی که گذشت، همه می‌گویند چقدر زود سپری شد، اما برای من مادر، هر روزش صد سال گذشت. همیشه گفتم محسن تو یک بار شهید شدی و من روزی صد بار شهید می‌شوم. وقتی دوستان و وسایلش را می‌بینم و یاد حرف‌ها و شیرین زبانی‌هایش می‌افتم، خیلی دلم برای در آغوش گرفتنش تنگ می‌شود.

خراسانی با اشاره به صحبتی از فرزندش که می‌گفت: «انسان باید طوری زندگی کند که لحظه مرگ، خودش خندان و دیگران از رفتنش گریان باشند»، اظهار کرد: واقعا محسن مصداق این حرف شد و نه تنها من و پدرش از رفتن او یتیم شدیم، بلکه همه شاگردانش نیز در نبود حاج‌محسن یتیم شدند.

 حک‌شدن عنوان شهید بر روی سنگ مزار بعد از هفت‌ماه

وی با بیان اینکه، یکسال از شهادت حاج‌محسن گذشت و هنوز هم محسن من مظلوم است، گفت: بعد از حدود هفت‌ماه پیگیری، بالأخره کلمه شهید را بر سنگ مزارش حک کردند، اما باز هم عنوان قاری بین‌المللی ذکر نشده است. این گله را من از مسئولان دارم که چرا به خواسته‌های معنوی نه تنها ما، بلکه دیگر مردم توجه نکرده و پاسخ نمی‌دهند، حتی ما اجازه قرار دادن قاب عکسی از حاج‌محسن بر سر مزارش را نداریم.

مادر شهید حاجی‌حسنی ابراز کرد: از رسانه‌ ملی انتظار دارم زمانی که تلاوت و اذان حاج‌محسن را پخش می‌کنند، عبارت شهید را به کار برند، همچنین اذان او را بیشتر از قبل پخش کنند، زیرا همه می‌گویند که اذان حاج‌محسن حال معنوی خاصی دارد و انسان را منقلب می‌کند.

وی با بیان اینکه عملی شدن قول‌هایی که مسئولان در این زمینه دادند، برای من خیلی تفاوتی نمی‌کند چون به‌ هر حال من فرزندم را از دست داده‌ام و او دیگر برنمی‌گردد، افزود: خواسته من این است که نسل‌های بعدی با فرزندم آشنا شده و راه قرآنی او را ادامه دهند.

خراسانی با اشاره به محبوبیت این قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: اگر محسن از مکه باز می‌گشت باز هم برخی تلاش می‌کردند که او را نادیده بگیرند، ولی فرزندم با خدا معامله کرد و خداوند هم آن‌قدر بزرگش کرد که ابتدا معروف و بعد محبوب دل‌ها شد.

مادر شهید حاجی‌حسنی با بیان اینکه محسن من برای خودش تبلیغی نکرده بود و فقط خدا او را در قلب مردم جای داد، ابراز کرد: تمام شهدای منا انسان‌های خاصی بودند که در چنین سرزمین مقدسی به شهادت رسیدند؛ حاج‌محسن زمانی که مکه بود به من زنگ زد و گفت که «مادر چشمم که به کعبه افتاد از خداوند خواستم تا جهانی شوم».

وی با بیان اینکه حاج‌محسن هم از سه سالگی، روزش را با قرآن شروع می‌کرد و با قرآن می‌خوابید و می‌توان گفت همیشه با قرآن مأنوس بود، ادامه داد: همیشه به او می‌گفتم دعا کن تا من نیز مثل تو اینگونه با قرآن مأنوس باشم.

 خود را به خدا نزدیک کنید تا به موفقیت برسید

خراسانی توصیه‌ای به جوانان کرد و ادامه داد: اگر موفقیت در زندگی می‌خواهید، خود را هر چه بیشتر به خداوند نزدیک کنید زیرا پروردگار مزد خوبی‌های شما را می‌دهد.

وی با بیان اینکه حاج محسن دوستی داشت که در راهیان نور شهید شد و برای همین خیلی می‌گفت که مادر دوست دارم شهید شوم، عنوان کرد: شهادت حق محسن بود و بهتر از شهادت برای او چیزی نبود.

مادر شهید حاجی‌حسنی با بیان اینکه بعد از شهادت فرزندم دیگر از تلفن همراه استفاده نمی‌کنم، ادامه داد: بعد از شهادت حاج محسن احساس کردم دیگر منتظر تماس کسی نیستم.

وی با بیان اینکه همیشه می‌گویم «محسنم، کسانی که تو را ندیدند برایت اشک می‌ریزند، من که تو را بزرگ کردم چه طور در فراقت گریه نکنم»، ادامه داد: زمانی که گریه‌هایم بیشتر می‌شود، خیلی سریع به خواب اطرافیان می‌آید و نگران حال من است، می‌گوید به مادرم بگویید گریه نکند، جای من خوب است.

 دیدار با رهبری به من قوت قلب داد                                                                                     

خراسانی با اشاره به دیدار اخیر خانواده شهدای منا با رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: رهبری مانند یک پدر دلسوز هستند و به واسطه دیدار با ایشان من قوت قلب گرفتم؛ می‌توانم بگویم تمام عمرم یک طرف و دیدار با حضرت آقا و سخنان ایشان یک طرف است.

وی با اشاره به اینکه در این دیدار بسیاری از خانواده شهدای منا به دنبال ما می‌گشتند، ادامه داد: من همیشه می‌گویم که خدایا هر کس به کسی نازد و من به تو می‌نازم چون «…تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، هر که را خواهى عزت بخشى و هر که را خواهى خوار گردانى همه خوبیها به دست توست و تو بر هر چیز توانایى» (۲۶/آل عمران)، از همین رو بزرگی و عزت محسن را از خدا می‌دانم.                                          مهاجرالله

مادر شهید حاجی‌حسنی با بیان اینکه آل سعود بویی از انسانیت نبرده است، وگرنه با مهمان‌های شهر امن الهی چنین جنایتی نمی‌کرد، اظهار کرد: ظلم و جفای اسرائیل، عربستان و صهیونیست برای همیشه در تاریخ نوشته شده و از خدا می‌خواهم ان‌شاءالله فرج امام زمان(عج) را نزدیک کند تا حضرت از این ظالمان انتقام بگیرند.

مصاحبه را با محمد‌مهدی حاجی‌حسنی‌کارگر، پدر این شهید که در طول مصاحبه با همسرش، صحبت‌های وی را تأیید می‌کرد، ادامه می‌دهیم. وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا، و چون خانه [کعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار دادیم»، که شهید حاجی‌حسنی در کنار کعبه تلاوت کرد و در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت، گفت: وقتی این آیه را دیدم با خودم گفتم گویا حاج‌محسن می‌دانسته که قرار است، چه اتفاقی رخ دهد.

وی از فرزندش با ویژگی‌هایی چون بسیار مهربان، دوست‌داشتنی و دلسوز قرآن یاد کرد و گفت: گاهی حاج‌محسن به خاطر فعالیت قرآنی‌ دیر به منزل می‌آمد و مادرش هم خیلی منتظرش می‌ماند تا او را ببیند و بعد بخوابد، اما در این گونه مواقع وقتی به خانه می‌رسید و مادرش خواب بود، آرام صورتش را به کف پای مادر گذاشته و می‌بوسید تا او بیدار می‌شد، بعد می‌نشستند با هم حرف می‌زدند و برای مادرش دمنوش آماده می‌کرد تا دلش را به‌دست آورد، بعد به اتاق خودش می‌رفت.

 پیگیری برای احداث «محسنیه»

حاجی‌حسنی در خصوص پیگیری‌ها برای راه‌اندازی «محسنیه» به یاد این شهید نیز، ابراز کرد: قرار بود زمینی را شهرداری یا اداره اوقاف در اختیار ما قرار دهد و با کمک خیّران بنایی با نام محسنیه احداث شود، اما فعلا مکانی که در نظر گرفتند از مرکز شهر دور بوده و رفت و‌ آمد به آنجا برای شاگردان محسن و علاقه‌مندان به قرآن جهت آموزش دشوار است.

وی بیان کرد: بهتر است مکان بزرگی به این موضوع اختصاص پیدا کند که در محدود مرکز شهر و نزدیک به حرم مطهر رضوی باشد تا مردم به راحتی امکان دسترسی داشته باشند.

پدر حاجی‌حسنی در خصوص پرداخت دیه به خانواده شهدای منا، عنوان کرد: برای خانواده ما بحث مادی مطرح نیست، در راه خدا فرزندمان را داده‌ایم، همه دنیا را هم بدهند تار موی حاج‌محسن نمی‌شود.

پدر این شهید قرآنی با اشاره به واکنش کشورهای دیگر نسبت به فاجعه منا افزود: تنها کشور ایران است که با وجود رهبر فرزانه انقلاب اقدامات جدی را برای پیگیری ابعاد این فاجعه انجام می‌دهد در صورتی‌ که دیگر کشورها به دلیل ضعف و ترس دولت‌هایشان اقدامی نکردند.

بهناز ثریایی

http://razavi.aqr.ir/portal/home/?new

موضوعات: شهدای حرم, مناسبت ها  لینک ثابت